Storytelling is ‘hot’

Storytelling is ‘hot’

Storytelling is ‘hot’. Ik merk het als ik in organisaties in gesprek ben, ik merk het aan het aantal publicaties, trainingen en workshops die over storytelling gaan, ik merk het aan het aantal bureaus dat zich met storytelling bezighoudt.

Tegelijkertijd merk ik ook, dat er veel misverstanden over storytelling zijn. Er is veel onduidelijkheid wat het nu eigenlijk is en hoe storytelling effectief in te zetten is in organisaties.

Veel trainingen die aangeboden worden, komen niet verder dan een eendaags programma waarin je hooguit wat kunt snuffelen aan de mogelijkheden van storytelling, om vervolgens weer ondergedompeld te worden in de waan van de dag.

Daarom ben ik zeer verheugd dat ik kan melden, dat Play to Change een partnership is aangegaan met Anecdote. Putting stories to work™.

Anecdote is een Australisch management consulting bureau dat erkend wordt als een wereldleider in het gebruik van storytelling voor business.

Ik sprak vorige week een collega trainer. Patrick vertelde me dat hij enkele maanden geleden een workshop had georganiseerd voor een klant van hem. Het thema was flexibilisering van de organisatie en de workshop was onderdeel van een langer programma.

Vooraf had hij een gesprek gehad met de CEO, laten we hem Mark noemen.

Patrick vertelde hem: ‘Mark, als je echt wilt dat jouw leidinggevenden in beweging komen en dit thema serieus nemen, dan zul jij het goede voorbeeld moeten geven. Vertel ze een persoonlijk verhaal, waaruit blijkt hoe belangrijk flexibiliteit voor jou is en hoe je daar zelf mee omgaat. Laat ze zien, voelen en ervaren dat je ook met dit thema worstelt en er op je eigen wijze mee bezig bent. Mark vond dit een goed idee en beloofde hiermee aan de slag te gaan.

De verwachtingen van Patrick waren hooggespannen toen Mark het woord nam.

‘Beste mensen’, begon hij, ‘we weten allemaal hoe belangrijk het is dat we onze organisatie gaan omvormen naar een flexibele netwerkorganisatie. De omgeving is zeer turbulent en als we doorgaan op de manier waarop we nu bezig zijn, missen we de boot. De klanten stellen hogere eisen en verwachten van ons, dat we meedenken en met maatwerkoplossingen komen. De standaardaanpak werkt niet meer. Daarom verwacht ik van jullie dat je vandaag gezamenlijk een volgende stap zet op weg naar een flexibele netwerkorganisatie. Ik wens jullie veel succes en ben benieuwd naar de uitkomst.’ En met die woorden verliet hij de zaal.

Was dat een persoonlijk verhaal?

Natuurlijk niet. Het was een abstract betoog, vol algemeenheden en cliché’s (turbulente omgeving…hogere klanteisen…de boot missen…flexibele netwerkorganisatie…). Doodsaai en absoluut niet aansprekend. Een gemiste kans. Patrick kon zien aan de reacties van de deelnemers aan de workshop, dat het ‘verhaal’ van Mark absoluut niet was aangekomen.

Wat ik er van geleerd heb, is dat praten over storytelling en het daadwerkelijk toepassen nog twee verschillende dingen zijn.

Storytelling for Leaders® 

Het programma Storytelling for Leaders is wereldwijd een van de succesvolste programma’s op het gebied van storytelling omdat het niet een eenmalige workshop is, maar een goed doordacht halfjaar programma dat bestaat uit een combinatie van een workshop, maandelijkse verdiepingsmodules, online support en optioneel groepscoaching. Het helpt de deelnemers om storytelling daadwerkelijk in de praktijk te brengen en onderdeel te laten zijn van hun dagelijkse handelen.

Play to Change is in Nederland, samen met een collega bureau, de partner van Anecdote voor het verzorgen van het Storytelling for Leaders programma en over twee weken vliegen wij naar Londen om een intensief trainingsprogramma van de grondleggers van Anecdote te ondergaan.

Ik ben zeer enthousiast en heb al veel mooie resultaten van dit programma gezien.

Ben je nieuwsgierig geworden en wil je meer weten over hoe je storytelling in jouw organisatie kunt invoeren?

Neem dan even contact met me op. Ik kom graag langs om het programma verder toe te lichten en het prachtige materiaal te laten zien, waarmee de deelnemers aan de slag gaan.

 

 

Play to Change

Ronald van Domburg