Iedere Leider heeft Betere Vaardigheden nodig
om Mensen te Beïnvloeden, te Motiveren en te Inspireren
om in Actie te komen.

Ronald van Domburg

Ik herinner het me als de dag van gisteren. Ik was personeelsadviseur bij een Philips dochterbedrijf en we hadden net te horen gekregen, dat het bedrijf drastisch moest inkrimpen: van 700 medewerkers terug naar ongeveer 250. Maar ondertussen moest de productie wel doorgaan.

Teun was manager van een productieafdeling die in zijn geheel zou sluiten eind dat jaar. En hij mocht die boodschap overbrengen aan zijn medewerksters. Ik zie hem daar nog staan: zwetend en vol emoties, met tranen over zijn wangen biggelend: “Meiden”, zei hij, “het is niet gelukt. Onze afdeling moet eind dit jaar sluiten. Aan ons heeft het niet gelegen, Wij hebben alles gedaan wat we konden om te laten zien wat we waard zijn. Er is anders beslist. Maar wij laten ons niet kisten. Ze hebben ons gevraagd, de productie tot het eind van dit jaar draaiend te houden en ik zeg jullie: wij gaan met opgeheven hoofd hier weg. Wij zullen laten zien wat we waard zijn. We zullen tot het eind toe ons blijven inzetten. En nu allemaal terug aan het werk!” Die afdeling heeft inderdaad nog een groot deel van het jaar op volle toeren gedraaid, ook al wisten de medewerksters dat zij met ontslag gingen.

Wat een schril contrast met die CEO waar een vriend me recent over vertelde. Hij werkt bij een verzekeringsbedrijf en ook daar moest gereorganiseerd worden. Er was een zeepkistsessie georganiseerd en toen ik hem vroeg hoe het geweest was zei hij: “ik heb een houten kont van het anderhalf uur stilzitten op die vreselijke stoelen.” “Maar wat heeft de CEO verteld?” vroeg ik. “Ik kan me er niets van herinneren. Anderhalf uur spreadsheets, cijfers, tabellen en getallen en er is niets van blijven hangen…”

Al sinds 2001 help ik leidinggevenden bij het vormgeven van veranderingsprocessen in hun organisatie.

Ronald van Domburg

Ik ontdekte al gauw, dat het weinig nut had om mensen alleen met argumenten en feiten te overtuigen van de noodzaak van een organisatieverandering. Mensen hebben zo hun eigen gedachten en ideeën en laten zich niet zo maar ompraten om hun gedrag of werkwijze te veranderen. Hoe bereik je mensen? Hoe stimuleer je ze om actief te participeren in de gewenste verandering? Hoe activeer je mensen om hun ideeën in te brengen en de toekomst mee vorm te geven?

Een globaal onderzoek onder 300.000 werknemers in 2012 bracht aan het licht, dat meer dan de helft de basis van hun organisatiestrategie niet begreep. (Allen en Zook, 2012). Er zijn verschillende manieren om de organisatiestrategie te communiceren: een prachtige Powerpoint presentatie mailen naar alle medewerkers of de CEO roadshow. Vaak bevatten zo’n presentatie veel cijfers en feiten, maar ontbreekt het narratieve. En daardoor beklijft de presentatie nauwelijks. Mensen kunnen het niet navertellen.

En dat is waar storytelling om de hoek komt kijken.

Sinds 2014 ben ik als partner verbonden aan Anecdote, een business storytelling organisatie, met als thuisbasis Australië. Ik ben geaccrediteerd om in Nederland het programma Storytelling for Leaders te verzorgen.

Wat is Storytelling voor Leiders?

Storytelling voor Leiders is een zes maanden durend training programma, bestaande uit een eendaagse workshop en een Deliberate Practice Programme (DPP) – speciaal ontworpen voor het verbeteren van je communicatie- en presentatievaardigheden. Het DPP houdt in dat je wekelijks een korte email ontvangt met een gerichte opdracht of oefening, gericht op verdere verdieping van de basis die gedurende de eendaagse workshop is gelegd. Het uitvoeren van die opdracht of oefening kost gemiddeld niet meer dan 10 minuten. Door het gericht oefenen – en het uitwisselen van de ervaringen met andere deelnemers aan het programma – vergroot je je vaardigheden en ga je daadwerkelijk aan de slag met het geleerde.

Wat voor resultaten kan ik verwachten?

Vergroot nu je vaardigheden als storyteller in vier stappen.

Hoe word je nu een betere storyteller? Anecdote heeft hiervoor een eenvoudig stappenplan ontwikkeld, bestaande uit vier stappen:

Storytelling for Leaders

  • Herkennen van verhalen. Als je het onderscheid niet kunt maken tussen wat wel en wat niet een verhaal is, kun je ook geen betere storyteller worden. We beginnen dus met het herkennen en onderscheiden van verhalen
  • Herinneren van verhalen. De tweede stap is om de verhalen die je verzameld hebt, ook paraat te hebben op het moment dat je ze nodig hebt. Dit vereist enige discipline om verhalen ook op te slaan op een gemakkelijk toegankelijke manier.
  • Delen van verhalen. Vervolgens komt het erop aan, om daadwerkelijk verhalen te gaan vertellen. En dat is een kwestie van enerzijds het kennen van enkele principes van storytelling en anderzijds vooral veel oefenen en doen.
  • Vernieuwen van verhalen. Een bekend gezegde luidt: ‘kill your darlings’. Je maakt je niet populair door voortdurend hetzelfde verhaal te vertellen. Zorg voor tijdige vernieuwing en aanvulling van je arsenaal, dan blijft het voor jezelf en voor je toehoorders interessant.

Tijdens het programma Storytelling voor Leiders™ doorlopen we deze stappen met als resultaat dat je overal om je heen verhalen gaat zien en horen, in staat bent om de juiste verhalen op te roepen op het moment dat je ze nodig hebt, weet hoe je een verhaal kort en krachtig kunt vertellen en gestaag werkt aan de uitbreiding van je repertoire aan verhalen.

En daarmee vergroot je je invloed als leider of adviseur op een plezierige, menselijke manier. Je medewerkers, klanten en partners zullen zich veel meer verbonden voelen met jou en je zult merken, dat je je boodschap veel krachtiger, persoonlijker en overtuigender kunt overbrengen.

Waarom kiezen voor Storytelling voor Leiders?

    • Een beproefd concept dat al vele jaren wereldwijd door leiders van toonaangevende organisaties wordt toegepast.
    • Zeer praktisch en meteen toepasbaar, geen abstracte prietpraat.
    • Een waardevol werkboek met alle relevante teksten, slides, templates, oefeningen en ruimte voor eigen aantekeningen
    • Geheel gefocust op één kernvraag: hoe anderen te beïnvloeden, overtuigen en inspireren?
    • Een online community voor het uitwisselen van persoonlijke ervaringen en tips en feedback van de trainer.

Bonus!

Je kunt tegen sterk gereduceerd tarief een collega of partner meenemen naar Storytelling voor Leiders. Voorwaarde is dat je dit gelijktijdig met je eigen aanmelding doet. Grote voordeel: je kunt samen oefenen, elkaar feedback geven en samen de successen vieren!

Wacht dus niet langer, en meld je NU aan.

.

Niet goed? Geld terug garantie!

Ik ben overtuigd van de waarde van dit programma. Daarom geldt de volgende niet goed geld terug garantie: als je op de training tijdens de koffiepauze niet overtuigd bent van de waarde van dit programma, krijg je je geld terug. Hierbij gelden wel twee voorwaarden: je besluit om de training ook meteen te verlaten en het werkboek lever je weer in.

Daarnaast geldt de gebruikelijke 14 dagen bedenktijd, ingaande vanaf het moment van aanmelden.

Praktische details

Storytelling for Leaders

Datum:

Vrijdag 10 juni 2016

Tijd:

Van 09.00 – 17.00 uur

Locatie:

Amersfoort (precieze locatie wordt later bekendgemaakt).

Prijs:

€ 895,-  ex BTW.

Bonus 1:

Kom samen met een collega of partner en betaal voor de 2e aanmelding slechts 295,- ex BTW (bij gelijktijdige aanmelding)

Bonus 2:

Na afloop van de training bied ik een gratis coachingssessie aan via skype om het geleerde meteen in de praktijk toe te passen.

.

.

Wat eerdere deelnemers over de workshop Storytelling voor leiders zeggen:

  • Auke van Keulen – Executive Coach:Auke van Keulen
    “In de workshop heeft Ronald op zijn eigen zorgvuldige en bevlogen manier ons meegenomen in de kunst van het storytellen.
    Het gebeurde in een mooie setting met een leuke, open en dynamische groep die mede door het professionele programma en de aanpak van Ronald veel met en van elkaar leerde. Voor mij was ook de theorie achter het storytelling heel waardevol en meteen bruikbaar in mijn rol als leider”.
    Pien Chrispijn
  • Pien Chrispijn – Energy Communicatie support:
    “Ronald weet als ervaren trainer op een natuurlijke en plezierige manier om te gaan met de agenda, de tijd en energie van de deelnemers. Ik vond het in ieder geval een dag om nooit te vergeten, Ronald!”

  • John VermettenJohn Vermetten – Registeraccountant:
    Storytelling, de weg naar inspirerend leiderschap!

Als je nog vragen hebt over het programma of de praktische details, neem dan even contact met me op. Dat kan per email of telefonisch. Als je interesse hebt in een incompany of maatwerk programma, maak ik graag een afspraak om de mogelijkheden te bespreken.

Storytelling for Leaders

P.S. Vergroot nu je vaardigheden om mensen te beïnvloeden, overtuigen en inspireren

P.P.S. Ervaar zelf waarom grote organisaties als Yammer, IBM, KPMG, Mars en Origin zo enthousiast zijn over Storytelling voor leiders™

P.P.P.S Neem een collega of partner mee tegen zeer gereduceerd tarief