Een vraag

Tijdens een Masterclass van Eelco de Boer vertelde een van de deelnemers, dat zij tweemaal een webinar gelanceerd had. De eerste keer twee deelnemers, de tweede keer nul deelnemers. Haar vraag was: moet ik doorgaan met lanceren van webinars, of moet ik eerst werken aan mijn online zichtbaarheid en mailinglijst?

Het antwoord van Eelco raakte mij en deed me meteen terugdenken aan mijn eigen ervaringen.

No shows

Zo moest ik een keer een hoorcollege geven. Ik had me goed voorbereid, was enthousiast over het thema en had er echt zin in. Tot ik de collegezaal binnenkwam en zag, dat er zo’n 8 studenten zaten. Van de 60 voor wie dit college bedoeld was. Wat doe je dan?

Of het werkcollege, waar meer dan de helft van de studenten afwezig was, zonder bericht en zonder afmelding. Wat doet dat met jou?

Heb je iemand waarvan je onvoorwaardelijk houdt?

Eelco begon zijn antwoord met een vraag: ‘heb je iemand in je omgeving, van wie je onvoorwaardelijk houdt?’ Na een bevestigend antwoord vervolgde hij: ‘ik hou onvoorwaardelijk van mijn kinderen. Ben ik altijd positief over hun gedrag? Zeker niet. Gaat het altijd soepel en in een flow? Absoluut niet. Maar ik hou onvoorwaardelijk van ze.’

‘Als je naar je business kijkt, dan lijkt het of je liefde voor sales voorwaardelijk is: als het succesvol is, is het positief, als het niet succesvol is, neig je ernaar om af te haken.
Hoe zou het zijn, als jouw liefde voor sales even onvoorwaardelijk zou zijn als de liefde voor je geliefden? Ongeacht de uitkomst of het resultaat.’

Wouw, die voelde ik binnenkomen. Als docent heb ik regelmatig te maken met situaties, waarin mijn liefde voor het vak en voor de studenten op de proef gesteld wordt. Hoe reageer ik, als de opkomst van studenten tegenvalt? Of als de kwaliteit van hun werk minder is dan ik verwacht had?

Onthechten van een gewenste uitkomst

Ik moet terugdenken aan een ervaring uit mijn eigen hbo tijd. Ik zat op de sociale academie en we kregen filosofie les. Toen de docent binnenkwam, zag hij dat er slechts drie studenten aanwezig waren. Hij draaide zich om met de opmerking, dat er ‘niemand aanwezig was, en dat de les dus niet doorging’. Wij protesteerden: wij zijn er wel en wij willen les.
Vervolgens kregen we een van de meest fantastische lessen uit mijn hbo tijd.

Kun je jezelf onthechten van een gewenste of verwachte uitkomst? Kan de liefde voor je vak en je liefde voor studenten onvoorwaardelijk zijn? Ik heb mezelf deze grondhouding met vallen en opstaan eigen gemaakt. Mijn principe is: ik richt me op degenen die aanwezig zijn en laat mijn humeur en houding niet beïnvloeden door de afwezigen. Is dat altijd gemakkelijk? Zeker niet. Maar een ding weet ik wel: het maakt het leven als hogeschooldocent zoveel mooier en rijker.

Ik ben benieuwd hoe jij hiermee omgaat.