Hoe maak je storytelling een onderdeel van de organisatiecultuur voor zorginstellingen?

Hoe maak je storytelling een onderdeel van de organisatiecultuur voor zorginstellingen?

In veel zorginstellingen vinden dag in dag uit bijzondere gebeurtenissen plaats.
Maar die bijzondere momenten verdwijnen meestal als sneeuw voor de zon. Ze worden niet gezien, gehoord en gedeeld. En dat, terwijl hier een enorme rijkdom in verscholen ligt, die de organisatie uitstekend zou kunnen benutten.
Hoe kan een non-profit organisatie meer gebruik maken van de verhalen die iedere dag opnieuw weer ontstaan? Hoe kunnen die verhalen ingezet worden om mensen te inspireren, te binden en te betrekken?

We worden herinnerd door de verhalen die we kunnen vertellen – Jim Collins

In dit blog geef ik vijf suggesties voor het gebruik van storytelling. Het zijn eenvoudige tips, gemakkelijk toe te passen. En het mooie is: je kunt klein beginnen en als je de smaak te pakken hebt, het gebruik van storytelling steeds verder uitbreiden.
Hier komen ze:

1. wekelijkse storytime

Maak er een gewoonte van om wekelijks op een vast tijdstip met de collega’s die dat willen bij elkaar te komen. Hapje en drankje erbij (vrijdagmiddag?) en een moment om met elkaar verhalen uit te wisselen over wat de afgelopen week is gebeurd.

Een variant hierop hanteert het Ritz Carlton hotel. Iedere ochtend tijdens de morning line-up verzamelen de medewerkers zich voor een praktische update voor de dag. Maar deze tijd wordt ook gebruikt om een bijzonder voorbeeld van klantgerichtheid van een van de medewerkers met elkaar te delen en te bespreken hoe dit samenhangt met de service principes van het hotel.

2. Opbouwen van een story bank

Organiseer een maandelijkse stafmeeting. Nodig hier mensen voor uit van afdelingen en diensten die verschillende perspectieven hebben. Gebruik deze bijeenkomst om met elkaar verhalen uit te wisselen. Leg alle verhalen vast die hier op tafel komen. Hiermee bouw je een story bank op, die de organisatie op passende momenten kan gebruiken in de interne en externe communicatie. Nog mooier is als deze verhalen op video worden opgenomen en voorzien van tags, zodat ze op onderwerp of thema terug te vinden zijn.

3. Management Team story time

Reserveer wat tijd aan het einde van iedere Management Team vergadering om verhalen uit te wisselen of nodig bijvoorbeeld klanten of andere stakeholders uit om hun ervaringen te vertellen. Dit kan ook een verhaal zijn over iemand die hulp nodig heeft – een nieuwe kans voor de organisatie.

4. Story hoekje in de maandelijkse nieuwsbrief

Reserveer een hoekje in de maandelijkse nieuwsbrief, waarin korte verhalen gedeeld worden. Bijvoorbeeld verhalen van vrijwilligers of donateurs ‘waarom ik help’, ‘waarom ik geef’ of ‘dank voor de hulp’ stories van klanten die geholpen zijn.

5. Organiseer een Anecdote cirkel

Een Anecdote cirkel wordt gebruikt om een specifiek thema in de organisatie nader te onderzoeken. Dit thema kan variëren van leiderschap tot klantgerichtheid tot kwaliteit… Doel is het exploreren van het thema en het verzamelen van zoveel mogelijk voorbeelden, verhalen en anecdotes rond dit thema. Het gaat niet om meningen en oordelen. Voor meer informatie over deze krachtige werkvorm, neem even contact met mij op.

Mensen zullen beter begrijpen waar jouw organisatie voor staat als dit met hen gedeeld wordt op een manier, dat ze het gemakkelijk na kunnen vertellen. Storytelling helpt daar enorm bij.

Wil je een keer vrijblijvend filosoferen over het gebruik van storytelling in jouw organisatie? Neem contact met me op en onder het genot van een kop koffie kunnen we de mogelijkheden verder onderzoeken.

NB: dit blog is een bewerking van een blog van Claire Axelrad van Clairification.