Page content

Verhalen die de organisatiewaarden illustreren

Organisatiewaarden bestaan vaak uit een lijst van een- of tweewoord begrippen, zoals integriteit, klantgerichtheid, duurzaamheid, enz.
Maar zo’n begrip alleen zegt nog niets en blijft een abstractie.
Een van de beste manieren om waarden tot leven te brengen is door het vinden en delen van voorbeelden hoe die waarden er in actie uit zien.

Een eenvoudig voorbeeld.

Zo’n vier maanden geleden had ik een afspraak op het hoofdkantoor van Liandon in Duiven. Liandon bouwt, beheert en onderhoudt complexe energienetten en grote (industriële) installaties.

Ik had me tevoren uiteraard verdiept in de organisatie en op de website kwam ik ook de kernwaarden van Liandon tegen: continuïteit en innovatie, klanttevredenheid, kostenefficiency, veiligheid en duurzaamheid. Een mooi lijstje, daar niet van, maar de abstracte definities raakten bij mij nog niet echt een gevoelige snaar.

Ik werd door de HR manager opgehaald in de ontvangsthal van het nieuwe hoofdkantoor. Een schitterend gebouw, spannend en ruimtelijk en zeer uitnodigend om te bezoeken. Ze vertelde me, dat Liandon het openbare gedeelte van het gebouw ook beschikbaar stelde aan ondernemers, om hier te werken, en dat daar ook volop gebruik van gemaakt werd.

Wij gingen echter naar het besloten gedeelte en daarvoor moesten we met de trap naar de 1e etage. Het was een prachtige trap: hoog en breed. Voordat ik echter één stap op de onderste trede had kunnen zetten, verzocht mijn gesprekspartner me dringend, om bij het gebruik van de trap de leuning vast te houden: ‘Wij hechten grote waarde aan veiligheid in alle opzichten en ik ben persoonlijk verantwoordelijk voor de veiligheid van mijn gasten. Eigenlijk zouden we bij deze trap zelfs een extra middenleuning moeten aanbrengen, omdat er nu alleen maar aan de zijkanten een leuning beschikbaar is.”

Pas achteraf realiseerde ik me, dat dit een mooi voorbeeld was van de kernwaarde ‘veiligheid’ in actie.

Maar één voorbeeld is niet genoeg. Managers en medewerkers moeten een rijker beeld van hun waarden hebben en dat ontstaat door het luisteren naar een groot aantal verschillende verhalen die voorbeelden laten zien van waarden in actie.

Dit kan op een eenvoudige wijze:

  • neem een van de organisatiewaarden
  • vind een voorbeeld van deze waarde in actie
  • deel dit voorbeeld met anderen
  • vraag of zij een voorbeeld hebben van deze waarde

Op die manier komen de kernwaarden echt tot leven en zijn managers en medewerkers in staat hier hun eigen invulling en betekenis aan te geven.

Comment Section

1 reactie op “Verhalen die de organisatiewaarden illustreren


Door Ladainian op 9 maart 2017

I read El Nacional every day. I sincerely don’t understand the animus against El Nacional, particularly as it relates to “civic du28#s&ei2t1;. On human rights issues, it seems to me the editorial line is a model of clarity. They could use more and better reporters? So could every newspaper on the planet right now. I don’t understand. Regards,

Plaats een reactie


*