Page content

Kan ik nog iets voor u inschenken?

Tijdens een college op de hogeschool hadden we het over de principes van het scientific management. Een van de studenten zei, dat ze zich niet voor kon stellen, dat organisaties nog steeds op deze manier werken.
Helaas komt dit nog steeds voor, was mijn antwoord. Ik zocht naar een concreet voorbeeld en opeens schoot me een recente ervaring te binnen die zeer illustratief was. 

Ik was vorige week bij A1 der Valk hotel in Amersfoort-Noord. Een fijne plek om te werken en om mensen te ontmoeten. Ik spreek hier regelmatig af met collega’s, klanten en netwerkpartners. Er is maar één nadeel aan deze plek: om de haverklap komt een ober vragen ‘of ik nog iets wens’. Meestal zie ik hem al aankomen en ook al straal ik met alle non-verbale signalen uit dat ik niet thuis ben, hij komt onverbiddelijk op me af: ‘is alles naar wens meneer? Kan ik nog iets voor u inschenken?’

Enkele keren ‘nee dank u’ antwoorden kan wel, maar na een tijdje voel ik toch enige druk op mijn schouders om een nieuwe bestelling te plaatsen. Temeer daar mijn kopje is weggehaald zodra ik de laatste slok genomen heb.

Dus dit keer dacht ik: laat ik het eens vragen. Toen de ober – Johan volgens zijn naamplaatje – al snel na mijn eerste consumptie op me afkwam, vroeg ik hem op de man af: ‘hoe vaak per uur moeten jullie nu vragen aan je klanten, of ze nog iets willen nuttigen?’ Het bleek geen vraag waar hij van op keek, hij lachte er zelfs een beetje bij. Hij ontweek het antwoord, maar ik drong aan.

‘Nou’, zei hij, ‘het zit zo: we moeten bij ieder tafeltje minimaal eenmaal per 10-15 minuten langs gaan. En als er geen kopje of glas meer staat, moeten we ook vragen of de klant nog iets wenst. Behalve als de klant expliciet aangeeft niet gestoord te willen worden.’

‘Maar wordt dat dan geaccepteerd, als de klant een tijd niets besteld heeft?’

“In het systeem wordt precies bijgehouden wanneer ik voor het laatst bij een tafel geweest ben en wanneer een klant iets besteld heeft. Er loopt een timer mee en van tijd tot tijd komt mijn manager kijken of ik wel vaak genoeg langs de tafels geweest ben. Maar ik vind het niet klantvriendelijk als ik iemand die aangegeven heeft niet gestoord te willen worden, toch iedere keer lastig val.’

Vanaf dat moment hebben we een verstandhouding, Johan en ik. Iedere keer als hij zijn ronde doet, kijkt hij me even aan, knipoogt naar me en loopt mijn tafeltje voorbij.

En ik, ik zit heerlijk te werken – en bestel ik van tijd tot tijd uit mezelf weer iets te drinken of te eten.

 

 

Comment Section

0 reacties op “Kan ik nog iets voor u inschenken?

Plaats een reactie


*