Page content

‘Ich doen het in het plat’

Als je ervoor openstaat, kom je overal prachtige voorbeelden tegen van storytelling – en van het effect dat je hiermee kunt bereiken. Een voorbeeld:
Vorige week overleed mijn tante in Maastricht op 76-jarige leeftijd en als executeur is een van mijn taken om de verkoop van haar appartement te regelen.

Ik had een makelaar gebeld om langs te komen en donderdagmiddag stond hij voor de deur. En zoals dat gaat, moesten we eerst even aan elkaar ‘snuffelen’.

Voor mij was de belangrijkste vraag: is deze vent te vertrouwen, wil ik de verkoop van dit appartement aan hem toevertrouwen? En voor hem is de belangrijkste vraag: heeft de verkoper reële verwachtingen van de rol van de makelaar en de verwachte opbrengst van het appartement?

We waren beiden dus nieuwsgierig waren naar de ander. Maar… hoe doe je dat nu? Hoe introduceer je jezelf? Hoe laat de makelaar zien dat hij deskundig is, betrouwbaar en ook nog een fijne mens om mee samen te werken? En hoe maak ik duidelijk wat ik van hem verwacht en hoe ik graag wil samenwerken?

En dat is het punt, waar de connection story, of het verbindend verhaal om de hoek komt kijken. Een verbindend verhaal heeft tot doel om snel af te stemmen, om snel echt contact te maken en vertrouwen op te bouwen. De manier waarop deze makelaar dat deed, gaf mij meteen het gevoel: met deze man wil ik in zee gaan, hier wil ik de verkoop van dit appartement aan toevertrouwen. Hoe deed hij dat?

Tijdens onze kennismaking ontdekten we al gauw een gemeenschappelijke passie en wel de passie voor verhalen. Huub Driessen vertelde me, dat hij regelmatig een column schrijft over zijn ervaringen en hij deelde een anecdote die hij kortgeleden van een goede vriend hoorde.

‘Ich doen het in het plat’

Die werd op gegeven moment gedwongen door zijn toenmalige baas om aan een zaal vol Limburgers het slechte nieuws te vertellen dat hoort bij een bedrijfsovename. Willem stond voor die zaal vol mensen, onder toeziend oog van alle Hollandse commissarissen en aandeelhouders en zijn betoog opende met de woorden:

‘Dat die Hollenjers mer kapot valle, ich doen het in het plat’

(vrij vertaald: laat die Hollanders maar stikken, ik vertel het in het dialect)

En met die woorden stal hij de harten van de mensen die te horen kregen dat er voor hen geen werk meer was.

Een prachtig voorbeeld van een verbindend verhaal: in één klap liet hij de mensen zien dat hij ‘een van hen’ was en had hij een sterke connectie tot stand gebracht.

Het mooie was: door deze anecdote met mij te delen, had de makelaar in een klap mijn vertrouwen gewonnen en konden we overgaan tot het bespreken van de zakelijke details.

Crisismanagement

Een ander verhaaltype is het beïnvloedend verhaal. Het belangrijkste doel hiervan is om de andere partij te bewegen om ingewortelde overtuigingen los te laten.

Een mooi voorbeeld vond ik in het recente nieuws over de Universiteit van Amsterdam. Wat begon als een protest van een groep studenten over de bezuinigingen bij de faculteit geesteswetenschappen, groeide uit tot een algemeen protest tegen de leiding van de UvA. In de NRC van do 26 feb wordt ingegaan op het verschil in optreden tussen de bestuursvoorzitter en de burgemeester.

Waar de bestuursvoorzitter de confrontatie zoekt en op de formele toer gaat, opent de burgemeester de dialoog. Door de demonstranten inhoudelijk gelijk te geven (“ik ben het eens met de oorsprong van jullie ongehoorzaamheid”) en tegelijkertijd duidelijk te zijn over de grenzen van de tolerantie (“ik ben hier om de wet uit te voeren: dit is lokaalvredebreuk”), schiep hij de rust en ruimte waarin de partijen weer met elkaar in gesprek konden komen.

Ik heb in een eerdere blog al een voorbeeld gegeven van de storytelling vaardigheden van de burgemeester van Amsterdam en ook dit keer blijken zijn vaardigheden, om zich te verplaatsen in zijn gesprekspartners en tegelijkertijd duidelijke grenzen aan te geven, cruciaal in het crisismanagement.

Door je bewust te zijn van dit soort verhalen, wordt het dagelijks leven enorm vele rijker en betekenisvoller. Wil je ook je storytelling vaardigheden op een hoger peil brengen? Maak dan nu gebruik van de aantrekkelijke vroegboekkorting voor het programma Storytelling voor Leiders.

Comment Section

0 reacties op “‘Ich doen het in het plat’

Plaats een reactie


*