Page content

Hoe verspreid je een nieuw verhaal?

storytriggering

Een jaar geleden stond het Spaanse koninklijk huis op instorten. De populariteit was gedaald tot een 3,7 op een schaal van tien, door het geschonden vertrouwen tussen de koninklijke familie en de bevolking. Maar we zijn nu een jaar verder en de nieuwe koning Felipe VI, die zijn vader Juan Carlos opvolgde, heeft een klein wonder verricht.

De populariteit van het koninklijk huis is gestegen naar een 7,3. (Bron: NRC, 19 juni 2015)

Hoe kreeg hij dat voor elkaar? En wat kunnen we daarvan leren? Om die vraag te beantwoorden is het goed om even stil te staan bij de werking van storytelling.

Business storytelling bestaat uit drie dimensies, die elkaar beïnvloeden en versterken:

Storytelling is het vermogen om een verhaal te vertellen op zo’n manier dat het mensen beïnvloedt en inspireert.

Storylistening is het vermogen anderen te stimuleren hun verhalen te vertellen en te delen.

Storytriggering is het vermogen om verhalen los te maken, die mensen in de organisatie verder vertellen.

En dat laatste is, wat koning Felipe VI op een mooie manier in de praktijk brengt.

Storytriggering

Om verhalen los te maken moet je iets opmerkelijks doen – iets waar mensen over gaan praten. Als mensen een opmerkelijke actie zien, merken ze dit op en zullen ze die ervaring vervolgens aan anderen gaan vertellen.

Het hoeven geen buitengewone acties te zijn: ze hoeven alleen maar opmerkelijk te zijn. Kleine dingen kunnen een groot verschil maken.

Zo heb ik bijvoorbeeld een collega op de Hogeschool, die bij mondelinge examens altijd een tafelkleedje en een plant meeneemt. Hiermee creëert ze een huiselijke sfeer en probeert ze de student wat meer op haar gemak te stellen voor een spannend assessment. Sinds zij dat doet merk ik bij mezelf en bij mijn collega’s meer aandacht voor het creëren van een ontspannen sfeer tijdens de assessments.

Wat deed koning Felipe VI nu waardoor die nieuwe verhalen de ronde gingen doen?

Allereerst besloot hij vrijwel meteen om zijn eigen salaris met 20% te korten, een gedragscode op te stellen en de boekhouding van het paleis openbaar te maken.

Hij presenteert zich als een serieuze harde werker, maar ook als een goede vader voor zijn kinderen en een man van de wereld. Het koninklijk huis verspreidde een serie van zeventig foto’s die een blik achter de schermen bieden van Felipe VI en zijn gezin.

De grootste vuurdoop kwam vorige maand. Toen ontnam de koning zijn jongere zus Cristina de titel hertogin van Palma de Mallorca. Ze was in opspraak geraakt en Felipe moest wel ingrijpen, hoeveel pijn hem dat ook deed. Op dat moment liet hij zien, dat hij eerst koning is en daarna pas broer.

Zeggen en doen

Als er verschil is tussen wat een leider zegt en wat hij doet, zullen de medewerkers altijd geloven wat hij doet. En Felipe liet in woord én daad zien, dat het hem menes was om de constitutie te hervormen. Zijn gedrag maakte indruk en mensen gingen het aan elkaar doorvertellen. En zo ontstaan nieuwe verhalen.

Denk er eens over na, welke verhalen jij graag zou willen dat in jouw organisatie de ronde doen? En wat zou je kunnen doen, om die verhalen te stimuleren? Let op: het moet er niet te dik bovenop liggen en je moet ook niet overdrijven. Dat doorzien mensen meteen en voor je het weet, is er een anti-verhaal geboren…

Comment Section

0 reacties op “Hoe verspreid je een nieuw verhaal?

Plaats een reactie


*