Page content

Hoe tackle je de anti-verhalen in jouw organisatie?

anti-verhalen

Je kent het wel: de CEO vertelt vol vuur over de nieuwe strategie en waarom het noodzakelijk is als bedrijf die richting in te slaan. Maar in de pauze hoor je de andere verhalen.

Het gemor van de medewerkers, de ontevredenheid, de sceptische reacties, de frustraties.

Hoe ga je nu om met die anti-verhalen?

Een gebruikelijke reactie – en weinig effectief – is om de argumenten nog een keer op te sommen. In de hoop, dat de medewerkers weldenkende rationele wezens zijn, die zich door argumenten laten overtuigen.

Maar mensen zijn geen rationele wezens, maar mensen ‘van vlees en bloed’. Compleet met alle emoties en gevoelens. En wellicht zijn die anti-verhalen wel gebaseerd op eerdere ervaringen.

Een manier om een anti-verhaal tegemoet te treden is tenminste één voorbeeld vinden dat het tegenovergestelde illustreert van dat anti-verhaal.

Neem het volgende voorbeeld:
Een vriend vertelde mij over het verzekeringsbedrijf waar hij werkte. Zij hadden een nieuwe procedure geïntroduceerd om klantvragen te registreren. Maar de medewerkers zagen hier helemaal niets in: ‘dat hebben we drie jaar geleden al eens geprobeerd, en toen is het ook mislukt.’

Als je dit anti-verhaal wilt ontzenuwen, kun je het volgende proces volgen:
1. Erken het anti-verhaal. Zeg nooit, dat ze het mis hebben – begin met het anti-verhaal zijn plek te geven. Zeg bijvoorbeeld; ‘ik weet dat we dit al eens eerder geprobeerd hebben, en dat het toen mislukt is. Waarom zou het nu dan wel lukken?’
2. Deel jouw persoonlijke voorbeeld. Dat kan een negatief voorbeeld zijn (zoals hierboven), maar volg het altijd op met een positief voorbeeld dat uitnodigt, om van perspectief te veranderen. Bijvoorbeeld: ‘we hebben veel geleerd van die ervaring en een van de zaken die we aangepakt hebben, is dat de template sterk vereenvoudigd is, waardoor het registreren minder dan een minuut in beslag neemt.’
3. Beargumenteer jouw punt. Denk aan het rationele argument dat je normaal gesproken zou gebruiken. Maar…leid met het voorbeeld, niet met het rationele argument. En hou het kort, anders verlies je de aandacht.
4. Maak jouw punt. Bijvoorbeeld: ‘Ik snap dat je denkt dat de nieuwe procedure hier niet werkt. Maar we hebben hem uitgetest en in die test bleek het een stuk eenvoudiger en sneller te werken dan de huidige werkwijze. We moeten er gewoon even aan wennen.’

Het proces dat hierboven beschreven staat is het beïnvloedend verhaal patroon. Dit is een van de vier verhaalpatronen uit het programma Storytelling voor Leiders.

Comment Section

0 reacties op “Hoe tackle je de anti-verhalen in jouw organisatie?

Plaats een reactie


*