Page content

Hoe persoonlijker je het maakt, hoe universeler het wordt

persoonlijk verhaal

“Story is the key to the kingdom, the golde gooze, the safety net. The more personal you make it, the more universal it becomes. The story will carry you through, even if you’re sick, if you’re tired, if you’re hurt.” – Bo Eason.

Deze zin bleef maar in mijn hoofd rondzingen: ‘the more personal you make it, the more universal it becomes’.

Vorige week hadden wij een alumni bijeenkomst met afgestudeerden en vierdejaars studenten van de opleiding Management in de Zorg van de Hogeschool Utrecht. Op gegeven moment sprak ik een studente die tegen mij zei: ‘weet u wel, dat u de reden bent dat ik Koreaans ben gaan studeren?’ Ik moet haar verbaasd aan hebben gekeken, want ze vervolgde: ‘in het tweede jaar van de opleiding heeft u een keer verteld over uw beslissing om een eigen bedrijf te starten. En dat het belangrijk is je hart te volgen bij de beslissingen die je neemt. Nu was ik al langer aan het twijfelen over een studie Koreaans, maar ik durfde de knoop niet door te hakken. Dat verhaal heeft mij over de drempel geholpen en ik heb toen het besluit genomen. En daar ben ik nog steeds erg blij om.’

Die ervaring heb ik zeer regelmatig: de persoonlijke verhalen die je vertelt, resoneren bij het publiek en raken soms een gevoelige snaar. Het fascinerende is, dat je niet altijd weet welke snaar geraakt wordt en bij wie. Je kunt aan de buitenkant niet zien wat er in het hoofd van de ander gebeurt: soms lijkt het dat een publiek totaal niet geïnteresseerd is, terwijl er ondertussen van alles gaande is.

Enkele jaren geleden begeleidden wij een groot leiderschapstraject bij een ICT dienstverlener. Tijdens een workshop met zo’n 100 leidinggevenden onderzochten de deelnemers hun gedroomde toekomst aan de hand van een Appreciative Inquiry onderzoek. Een half jaar later vertelde een van de deelnemers mij, dat hij door die sessie het besluit had kunnen nemen om ontslag te nemen en een toekomst als schrijver op te bouwen. Inmiddels is zijn derde boek verschenen. Kijk maar eens op www.johanborderwijk.nl

Het is goed om je als leider te realiseren, dat het persoonlijke verhaal juist een universele impact kan hebben. Het persoonlijke maakt, dat de toehoorder echt geraakt wordt en dat hij na gaat denken over wat dit verhaal voor hem of haar betekent. Je kunt je wel verbinden aan een persoonlijk verhaal, maar niet aan een abstracte presentatie met alleen maar cijfers en grafieken.


Wil jij ook je vaardigheden als storyteller verbeteren? Schrijf je dan nu in voor het uiterst succesvolle programma Storytelling for Leaders. Als je je nu inschrijft, kun je nog gebruik maken van een aantrekkelijke vroegboekkorting en enkele andere interessante bonussen.

Comment Section

0 reacties op “Hoe persoonlijker je het maakt, hoe universeler het wordt

Plaats een reactie


*