Page content

Wanneer weet je of je het goede doet?

Als adviseur ben ik regelmatig betrokken bij organisatievraagtukken. Vaak gaat het dan om veranderingsprocessen, waarbij de vraag is: hoe zorgen we ervoor dat de doelen gehaald worden en dat de mensen daarin meegaan?  

De setting is vaak als volgt: er speelt een vraagstuk in de organisatie en ik word uitgenodigd voor een gesprek om te onderzoeken of we elkaar van dienst kunnen zijn. De situatie wordt uitgelegd, ik stel een aantal vragen en langzaam wordt het plaatje duidelijker. Op enig moment Lees meer

Waar ben jij dankbaar voor?

Gistermiddag fietste ik door Amersfoort naar de hogeschool, waar ik parttime aan verbonden ben. De route daarnaartoe bestaat uit drie heel verschillende stukken: het eerste deel voert langs een prachtig stadspark, waar de schapen in de wei grazen, paarden ronddraven en de eenden lustig in de sloten kwaken. Het tweede deel gaatdoor een woonwijk, met kleine, dicht op elkaar gebouwde huizen, en het laatste deel voert langs de Eem met de nieuwe haven en het nieuwe Eemcentrum. Iedere keer als ik deze route fiets, Lees meer

Wat gaat er niet fout?

Het nieuws wordt gedomineerd door berichten over zaken die fout gaan: rampen, oorlogen, terrorisme, crisis, noem maar op. Op televisie, in de kranten, op nieuwsfora op de radio domineren programma’s die uitdiepen wat er allemaal misgaat in onze samenleving.

De dominante manier van kijken is dat de wereld een aaneenschakeling van problemen is die moeten worden opgelost. Die manier van kijken is zo overheersend, dat we soms vergeten gewoon te genieten van wat er WEL goed gaat.

Zo hoorde ik het verhaal Lees meer

Wat kan de wetenschap ons leren over veranderen van gedrag?

In een recente column van Ben Tiggelaar in NRC, stelt hij de vraag aan de orde: waarom floppen veel veranderingen? Het antwoord komt er kort gezegd op neer, dat we niet academisch genoeg denken. Veel veranderingsprocessen worden opgezet zonder gebruik te maken van inzichten uit de wetenschap over gedrag en gedragsverandering.

En wat zijn dan die inzichten die zo waardevol zijn voor toepassing in de concrete praktijk?Lees meer

Gebroken crackers

Jasmijn (3) was in alle staten. Ze wilde een cracker eten, maar de cracker was gebroken. En ze wilde een HELE cracker en geen gebroken cracker. Anemoon (6) was het daar helemaal mee eens en sloot zich aan bij het koor.

Ik gaf me over een pakte een nieuwe cracker uit het pak, maar hoe voorzichtig ik ook deed, iedere cracker die ik eruit haalde, brak spontaan in tweeën. Uiteindelijk had ik een schaaltje vol met gesneuvelde crackers en twee kinderen die nog steeds jengelden. Wat nu te doen? Lees meer

Leiden positieve vragen tot verandering?

Een van de krachtigste instrumenten om mensen in beweging te brengen is vragen stellen. Iedere ouder heeft deze ervaring. Als je je (puberende) zoon een welgemeend advies geeft in de hoop hem daarmee verder te helpen, kom je meestal van een koude kermis uit. Zelfs al vindt hij stiekem dat je advies best wel iets heeft, dan nog zal hij dat nooit openlijk toegeven. Het stellen van vragen werkt dan beter. Nu wik ik medewerkers in organisaties niet meteen gelijkstellen met puberende zonen en dochters, maar Lees meer

Ontwikkeling is geen lineair proces

Dinsdagavond had ik mijn wekelijkse aikido training. En na afloop in de kleedkamer stonden we wat na te praten. Een van ons ‘beklaagde’ zich erover, dat de training opeens helemaal niet lekker liep. ‘Weet je wat het gekke is’, zei hij, ‘soms denk je dat je door hebt hoe een bepaalde techniek gaat, maar op het moment dat je dat denkt, gaat het weer mis’.  Een ander beaamde dat: ‘het gebeurt zelfs, dat je de meest basale techniek, die je al veelvuldig getraind hebt, opeens niet meer kent. Alsof je weer helemaal opnieuw moet beginnen.’ Deze ervaring Lees meer

Tijd voor een andere kleur?

Teamwork

‘Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt.’ Deze bekende uitspraak van Einstein schoot vanochtend door mijn hoofd onder het douchen. Waar ik me vaak over verwonder is de manier waarop in veel organisaties veranderingsprocessen aangepakt worden. Ik heb het dan niet over simpele problemen die met een eenvoudige ingreep opgelost kunnen worden, maar over complexe veranderingen met veel partijen en belangen. Wat me opvalt is, Lees meer

Appreciative Inquiry als homeopathisch middel

Ik las recent een artikel over klassieke homeopathie. Ik citeer enkele fragmenten uit dit artikel:

“Ons lichaam heeft een bijzondere eigenschap die al in de Oudheid bekend was: het zelfgenezend vermogen. Dit vermogen wordt bepaald door de vitale lichaamskracht. Waarom krijgt de een wel griep en de ander niet? Waarom geneest een infectie bij haar zo snel en bij hem niet?

Het zelfgenezend vermogen is een weinig begrepen en weinig onderzochte eigenschap. Lees meer

Aikido voor veranderingsleiders

Het leiden van een initiatief tot organisatieverandering is zoiets als een groot schip repareren terwijl het door onbekende wateren vaart. Alles is in beweging. Je hebt geen vaste grond onder de voeten. Waar haal je dan toch je houvast vandaan?

In zijn boek De dans der verandering gaat Peter Senge dieper op deze vraag in: “Er is een gemakkelijke ‘vorm van’ vaste grond beschikbaar, die mensen snel over het hoofd zien: hun eigen lichaam. Door regelmatig (dagelijks) fysiek te leren kun je veel sterker fysiek geaard raken, een sterker besef ontwikkelen van de subtiele dynamiek om je heen, en meer voeling krijgen met je eigen intuïtie. Een bron van fysiek leren is aikido, de vechtkunst van de vrede.Lees meer

Pagina 5 van 7« Meest recente...34567