Page content

Het beschrijvende zelf

Dit is het derde artikel in een serie van vijf, waarin clear leadership centraal staat. Deze term is geïntroduceerd door Gervase Bushe in zijn gelijknamige boek en het doel van Clear Leadership is om de interpersoonlijke troebelheid in organisaties te verminderen.

In mijn eerste artikel heb je kunnen lezen, hoe deze troebelheid ontstaat en tot welke schade die leidt. Het tweede artikel ging over de vraag: hoe kunnen we beter onder woorden brengen wat ons beweegt?

In dit derde artikel gaan we in op de tweede van vier vaardigheden die nodig zijn om deze troebelheid terug te dringen: het beschrijvende zelf: hoe zorg ik ervoor dat jij mij begrijpt? Lees meer

Moeten we nu altijd verhalen vertellen?

Vorige week gaf ik een workshop Storytelling for Leaders® aan een team adviseurs van een gemeente. Halverwege de workshop uitte een van de deelnemers een hartekreet: ‘moeten we dan nu altijd verhalen vertellen?’ Ik vond het een prachtige vraag, die niet eens zo gemakkelijk te beantwoorden was.

Ik heb de neiging om te zeggen: storytelling is in ALLE situaties te gebruiken. En in mijn hart geloof ik dat ook. Dat is alleen geen antwoord, waar de vragensteller iets aan heeft.Lees meer

Het bewuste zelf

Dit is het tweede artikel in een serie van vijf, waarin clear leadership centraal staat. Deze term is geïntroduceerd door Gervase Bushe in zijn gelijknamige boek en het doel van Clear Leadership is om de interpersoonlijke troebelheid in organisaties te verminderen.

In mijn eerste artikel heb je kunnen lezen, hoe deze troebelheid ontstaat en tot welke schade die leidt. In dit artikel gaan we in op de eerste van vier vaardigheden die nodig zijn om deze troebelheid terug te dringen: het bewuste zelf.

Maar voordat we hierop ingaan, is het van belang stil te staan bij de vraag: wat is ervaring? In groepsprocessen gebeurt van alles en ieder heeft zijn eigen ervaring van wat er gebeurt en wat dat betekent. Maar waaruit bestaat die ervaring nu precies?Lees meer

Troebelheid in organisaties

Waarom is er zoveel ruis in organisaties? Waarom verloopt de samenwerking vaak zo stroef? Waarom staat ‘communicatie’ altijd op nummer 1 als het gaat om wat er verbeterd kan worden in organisaties?

Gervase Bushe geeft in zijn boek Clear Leadership een haarscherpe analyse van wat er mis gaat in organisaties, waardoor die ruis ontstaat.

Zijn stelling is, dat veel problemen in organisaties veroorzaakt worden door ‘interpersonal mush’ oftewel interpersoonlijke troebelheid.Lees meer

Hoe maak je storytelling een onderdeel van de organisatiecultuur voor zorginstellingen?

Verbinden - Storytelling for Leaders door Ronald van Domburg

In veel zorginstellingen vinden dag in dag uit bijzondere gebeurtenissen plaats.
Maar die bijzondere momenten verdwijnen meestal als sneeuw voor de zon. Ze worden niet gezien, gehoord en gedeeld. En dat, terwijl hier een enorme rijkdom in verscholen ligt, die de organisatie uitstekend zou kunnen benutten.
Hoe kan een non-profit organisatie meer gebruik maken van de verhalen die iedere dag opnieuw weer ontstaan? Hoe kunnen die verhalen ingezet worden om mensen te inspireren, te binden en te betrekken?Lees meer

Hoe leidt jouw gedrag tot storytelling in de organisatie?

Leiders – en hun gedrag – roepen verhalen op in organisaties. Dat kunnen positieve en negatieve verhalen zijn. Het kunnen bewust gecreëerde verhalen zijn of verhalen die ontstaan, los van de intentie van de leider. Hoe leidt het gedrag van een leider tot het ontstaan van verhalen in de organisatie? Dat is waar story triggering over gaat. Story triggering is een van de drie kernelementen van Storytelling for Leaders®Lees meer

Vakantielessen

Vorige maand waren we op vakantie in Duitsland. Op een camping in Potsdam om precies te zijn, zodat we gemakkelijk met de trein naar Berlijn konden.

Dit jaar wilden we de kinderen ook iets bijbrengen over het omgaan met geld. Na rijp beraad besloten we de kids (4 + 7) ieder 10 euro te geven, naar eigen inzicht te besteden.
Op een regenachtige woensdag in juli bezoeken we SeaLife in Berlijn. Een prachtige ervaring waar zowel de kinderen als wij enorm van genoten.
Op het einde van SeaLife komen we Lees meer

Hoe kun je van iets ‘gewoons’ iets bijzonders maken?

Enkele maanden geleden, in mijn auto op weg naar een klant, hoorde ik een interview op de radio. Aan het woord was een dame, die genomineerd was voor de titel ‘poetsvrouw van het jaar’.

Ik was compleet verrast over de manier waarop de vrouw aan de journalist vertelde over haar werk. Zo enthousiast, passievol en vol energie. Deze vrouw hield van schoonmaken!

Haar loopbaan begon toen haar huis zo spic en span was dat er niets meer aan schoon te maken viel en haar man haar smeekteLees meer

Geen woorden maar daden…

Leiders moeten zich ervan bewust zijn, dat hun acties veel belangrijker zijn om een strategisch verhaal overtuigend over te brengen, dan hun woorden. Want als mensen moeten kiezen tussen het geloven van een strategisch verhaal of het gedrag van hun leiders, dan hechten zij altijd meer waarde aan wat de leiders doen.

Laat ik een voorbeeld geven, dat mij goed is bijgebleven.

Zo’n zeven jaar geleden waren wij gevraagd een grote ICT dienstverlener te helpen bij een urgent vraagstuk.Lees meer

Storytelling is ‘hot’

Storytelling is ‘hot’. Ik merk het als ik in organisaties in gesprek ben, ik merk het aan het aantal publicaties, trainingen en workshops die over storytelling gaan, ik merk het aan het aantal bureaus dat zich met storytelling bezighoudt.

Tegelijkertijd merk ik ook, dat er veel misverstanden over storytelling zijn. Er is veel onduidelijkheid wat het nu eigenlijk is en hoe storytelling effectief in te zetten is in organisaties.

Veel trainingen die aangeboden worden, komen niet verder dan een eendaags programma Lees meer