Page content

Hoe herinner je je een verhaal?

Sinds ik bewuster met storytelling werk, worstel ik met de vraag: hoe kan ik verhalen herinneren en weer oproepen op die momenten dat ik ze nodig heb.

Shawn Callahan van Anecdote Ltd beschrijft in een van zijn blogs een simpele techniek die je daarbij kan helpen.

Sinds ik die techniek ook toepas, lukt het me aanmerkelijk beter om de verhalen te herinneren en weer te hervertellen.

Het begint met een simpel experiment dat Joshua Foer (auteur van het prachtige boek over geheugen Het geheugenpaleis) beschrijft:Lees meer

Hoe om te gaan met anti-stories? (2)

Anti-stories zijn verhalen in de organisatie die de gewenste strategie ondermijnen of tegenspreken. In iedere organisatie komen we deze tegen.

De vraag is hoe we om kunnen gaan met deze anti-stories en hoe we die onschadelijk kunnen maken.

In het eerste artikel over anti-stories gaf ik enkele algemene tips om deze te tackelen.

In dit tweede artikel gaan we dieper in op enkele specifieke manieren om anti-stories te keren.Lees meer

Het schaap van de burgemeester

Afgelopen maandag was ik bij de nieuwjaarsreceptie van de Rabobank Amsterdam, in de stadsschouwburg. In zijn nieuwjaarsspeech gaf burgemeester Eberhard van der Laan een prachtig voorbeeld van een connection story. Een connection story heeft als doel om verbinding te maken met je publiek, om duidelijk te maken waarom jij daar staat en waarom het voor hen interessant is te luisteren naar wat jij te vertellen hebt.

Burgemeester van der Laan zei het volgende:Lees meer

Hoe om te gaan met anti-stories? (1)

Hoe om te gaan met anti-stories?

Storytelling richt zich onder andere op het laten beklijven van de organisatiestrategie, door deze te vertalen in begrijpelijke verhalen die gemakkelijk te onthouden zijn. Maar iedere organisatie kent ook zogenaamde ‘anti-stories’ – reeds bestaande overtuigingen en waarnemingen die indruisen tegen de nieuwe strategie.

In dit artikel beschrijf ik een aantal manieren om deze anti-stories te tackelen – en dat is noodzakelijk als je wilt dat het strategisch verhaal effectief is.Lees meer

Waarom inspireren sommige leiders tot actie en anderen niet?


Teun stond voor zijn meiden. Het was in de kantine en hij moest het slechte nieuws brengen: de cassette afdeling moest over driekwart jaar sluiten, maar tot die tijd moesten ze nog volledige productie draaien. Hoe vertel je dat?

Ik was erbij, als personeelschef. Normaal gesproken was ik altijd een beetje bang voor Teun. Hij was een grote, dikke man, met onderkin en een half brilletje waar zijn glinsteroogjes overheen tuurden. Met zijn scherpe tong wist hij me regelmatig in verlegenheid te brengen. Ik had nooit een antwoord op zijn cynische opmerkingen.Lees meer

De kracht van mislukkingsverhalen

Ik herinner het me nog goed. Het was in november 2007 en ik zou een workshop verzorgen voor het MT van een middelgrote gemeente. Ik was ruim op tijd van huis vertrokken – dacht ik – maar halverwege stond het verkeer muurvast. Ik kon niet voor- of achteruit. Tewijl ik me daar zat te verbijten, gleed de tijd voorbij en toen ik uiteindelijk weer verder kon was duidelijk, dat ik nooit op tijd op de plek van bestemming zou arriveren.

Toen ik binnenkwam (ik had wel even gebeld dat ik verlaat was), zaten de MT leden in de trainingsruimte. Ik zag meteen dat de opstelling absoluut niet de opstelling was, die ik voor ogen had voor het programma dat we ginden draaien:Lees meer

Storytelling zorgt voor presence

Wie was jouw favoriete leraar op de middelbare school? Ik herinner me nog goed mijn leraar Nederlands. Hij was ook conrector van de school en in die hoedanigheid had ik een minder hoge dunkt van hem. Maar dat is een ander verhaal. Als leraar zette hij ons aan tot denken en discussie. We bespraken boeken uit de Nederlandse literatuur en hij liet ons zien en ervaren wat de schrijver bedoeld had met bepaalde passages.

Hij liet ons metaforen en beeldspraken zien en interpreteren en de boeken kwamen werkelijk tot leven. In mijn herinnering hingen we aan zijn lippen en ontstond er een werkelijke dialoog in de klas, waarbij hij ook erg geïnteresseerd was in onze inbreng.Lees meer

Pagina 3 van 712345...Minst recente »